Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació:
jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantes, això, gairebé, pogués, pagès, després, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramon, passeges, segon, exclòs, aten, irlandès, rodo, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congres, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espòs, maquina, suplica.
Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:
pomes, portéssim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenomens, cérvol, tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, telèfon, mòbil, compressiu, estomac, córrer, sòlid, caràcter, càstig, àngel, obríssiu, recórrer, créixer, néixer, érem, éreu, il·lògic, plàstic, dèbil, témer, fotògraf, fotografia, diguéssiu, diguessin, suplica, maquina.
Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació:
església, ciència, historia, víctima, gloria, victorià, intendència, estàtua, formula, família, infància, pólvora, quilòmetre, industria, colònia, solitària, anima, memòries, gàbia, misèria, independència, matèria, tómbola, influencia, galàxia, farmàcia, Eulàlia, assistència, maquina, suplica.
Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.
ÉS/ES: ES diu que demà vindran. No ÉS el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva BÓTA, omple-me-la de vi. La sola de la BOTA se m’ha foradat. MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl MES El MÉS entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien MÒLT la meitat del gra. Van cridar MOLT ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus NÉTS Fes el favor de deixar els vasos més NETS
SÒL/SOL El preu del SÒL preocupa la gent. Em vaig trobar molt SOL
TE/TÉ A quina hora preneu el TE? TÉ, i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No US entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin ÚS vols fer d’aquesta informació? VENEN/VÉNEN Si han dit que ja VENEN, esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho VÉNEN tot. BÉNS/BENS No tots els BÉNS del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt BENS immobles.
DEUS/DÉUS Els DEUS mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos DÉUS DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les DÓNES M’han dit que les DONES són al cinema. SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em a venir SON Si SÓN les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a JÓC Sense vosaltres no podem començar el JOC MÈUS/MEUS Se sentien uns MÈUS esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els MEUS apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el MÓN No heu pas vist MON germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’ÓSSOS Han canviat la gàbia dels OSSOS del parc. SÈU/SEU Van untar les rodes del SEU cotxe amb SÈU
Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent.
1. Aquest mes farem vacances i tindrem mes temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafè, perquè
se que el te no t’agrada. 3. Avui no fa gens de sol. 4. Us van deixar
la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat venen mores. 6. L’avi dona un
pastis al net. 7. Venen cada dia a les quatre. 8. En aquest mon tot son
problemes. 9. No se qui soc ni que vull. 10. L’os te el pel llarg. 11.
Es un joc molt divertit. 12. Que feu ara? 13. Com mes estudia mes sap.
Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.
1.
La dona d’en Jaume dona fruits als nets. 2. El director es fora. 3.
Vosaltres feu mes feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat. 5. Mon pare va fer la volta al mon. 6. Que fas aquí tan sol. 7. Tu sempre vens sol i vens tot el gènere. 8. Ells son els únics que no tenen son. 9. Es un pel difícil. 10. Te molta vergonya.
Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.
1.
En Robert es molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. No sé que es pensa,
però no es poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona
persona, perquè es molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i
Albert i son molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè
si no es podreix. 6. Aquests nens son una colla de mandrosos, sempre
tenen gana i son. 7. La Maria ja es grana: ara ja es pentina i es renta
la cara tota sola. 8. No sé com es pot haver imaginat una cosa així. Es
molt recargolat.
9. En aquell restaurant es menja molt bé, tenen un menú molt variat.
10. Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot
apujar el preu.
Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.
1. Quan el capita dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posa fet una furia i va fer tancar a la preso tota tropa que havia fet guardia. L’endema va esser el rei mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglesia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l’Exercit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japo a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missio que el duia en aquest pais li permetria reveure, despres de llargs anys i en circumstancies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i solida.
Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent.
1. La crisi economica afecta el camping. 2. Prego popular contra l’austeritat, imaginacio 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindra un servei d’urgencia d’oftalmologia 4. Aquest hivern es podra anar al poble per un cami asfaltat. 5. Nova polemica en la sanitat britanica. 6. Gran violencia en un temporal a Asturies. 7. Solsona esdeve plato de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fabrica nova, un espai pendent de solucio. 9. El servei d’informacio de bloc obrira les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un periode d’inscripcio.
Exercici 10. Posa els accents que falten.
Vaig tenir la precaucio de posar al dessota les materies mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorpres i esbalaït, i la conclusio general fou que els guardies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destruccio de llur artilleria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario